Millä varusteilla suomen ykköslaserpurjehtija kilpailee?

Kaarlen varustevinkit

Vene
Käytän australialaisvalmisteista venettä. Veneet tehdään aina minimipainoisiksi ja valitsen itselleni mieluisan maston reikin. Käytän reikkiä, joka on keskivertoa selvästi taaempana. Takana oleva reikki auttaa kryssin höjdissä ja on nopea joka kelissä. Vene antaa enemmän anteeksi ”over power” keleissä. Hiilikuitu ylämaston ja uuden paksumman (ja vähemmän venyvän) standard purjeen myötä reikki voi olla reilusti taaempana kuin vanhemmissa veneissä ja silti takaliikin saa kireäksi. Uusissa aussiveneissä laminaatit on asteltu uudella tavalla kölilaatikon ympärille ja peräpeiliin, mikä tekee veneestä vahvemman.


Purje
Tuhansien purjehdus- ja satojen varustetestituntien tuloksena olen päätynyt ajamaan kisat Pryden purjeella. Prydessä on paras muoto ja se on osoittautunut nopeimmaksi. Purjeen muoto myös säilyy parhaimpana pisimpään, kun purje väsyy ja kuluu käytöstä sekä auringonvalosta.


Latat
Käytän melkein kaikissa olosuhteissa mahdollisimman löysiä lattoja. Keskikovassa tuulessa jäykemmät latat ovat mieleeni ja alalatta käännettynä väärin päin toimii hyvin. Kilpailuissa saa käyttää vain yhtä lattasettiä, joten melkein aina valitsen löysät latat. Ne ovat mielestäni paremmat ”allround” latat.


Ylämasto
Ylämastoni on aussivalmisteinen. Niissä plastic sleeve (muoviosa mastossa alhaalla) asennetaan niin ylös kuin säännöt antavat myöden, jolloin ylämasto menee syvemmälle alamastoon. Tämä tekee mastosta jäykemmän, jolloin purje pysyy paremmin muodossaan. Yleisesti, hiilikuituylämastot ovat jäykempiä ja kevyempiä kuin alumiiniset. Ne eivät katkea tai väänny vinoiksi kovassa tuulessa.


Alamasto
Alamasto tulee mielestäni olla mahdollisimman jäykkä. Oma alamastoni on aussiversio. Ne ovat keskimäärin painavampia kuin muut. Painoa niihin on saatu käyttämällä enemmän alumiinia, jolloin mastosta saadaan jäykempi.


Puomi
Haluan puomin olevan aina selvästi keskimääräistä jäykempi. Aussipuomeissa on alamastojen tapaan käytetty enemmän alumiinia, jotta niistä saadaan jäykempiä. Fairlead hela puomin päässä on tehty metallista, jolloin puomiliikin köysi ei kuluta osaa rikki. Myös Harkenin kuulalaakeroidut puomiplokit ovat ehdottomasti parhaat.


Foilit
Foileiksi olen valinnut talvella markkinoille tulleita epoksi takareunalla varustetut mallit. Niissä on vahvempi epoksista valmistettu takareuna eikä se hajoa, vaikka foileja hieman kolhii vesille lähdettäessä tai rantaan palatessa. Peräsinlavan haluan aina saada niin alas kuin sääntöjen puitteissa mahdollista. Näissäkin on eroja.


Peräsinpinna ja jatkopinna
Käytän Acme Black diamond peräsinpinnaa, koska se on matala, jolloin ploki rullaa vendoissa ja jiipeissä helposti pinnan yli. Se on myös kevyt. Jatkopinnana käytän alaspäin ohenevaa hiilikuitupinnaa. Se on normaalia jatkopinnaa 5cm pidempi, jolloin hengauskelissä pystyn pitämään kädet ulompana.


Köydet
Säätököysinä käytän Roblinen 4mm paksuja köysiä. Skuutti on Southern Ropesin alunperin Paul Goodisonille suunniteltua köyttä. Se on 5,5mm paksu (tavallista ohuempi), täten myös kevyempi. Skuutti ei juurikaan ime vettä ja pysyy sen vuoksi kevyenä myös kastuessa. Etenkin kevyen tuulen lenssillä kevyt ja ohut skuutti on hyvä, jotta skuutin paino ei itsessään kiristä purjetta ja köysi liukuu paremmin plokien läpi ja purjeen löystääminen on helpompaa. Skuutin saa myös ylämerkillä räväkämmin auki. Skuutin toisen pään sidon hengausremmiin kiinni, jolloin skuutti ei mene solmuun niin herkästi.


Kiki
Harkenin kikissä käytän 4mm dyneemaa ja 4mm säätököyttä. Kovassa tuulessa laitan sääntöjen mukaisesti maksimi määrän välitystä, jotta saan kikin mahdollisimman kireälle. Kevyessä tuulessa vaihdan köyden ja otan yhden välityksen pois saadakseni parhaan tuntuman kikin säätöihin. Samalla kuluu reilu metri vähemmän köyttä, joka voisi mennä solmuun.


Cunningham plate
Tähän olen valinnut Ronstanin 30mm plokeja, jotka ovat normaaleja selvästi isompia. Isommat plokit vähentävät köydestä kitkaa. Säätököysiä on helpompi käyttää ja ne liukuvat paremmin.


Levanki ploki
Harkenin levanki ploki on 1cm lyhyempi kuin vanhan malliset siniset muoviplokit. Tämä tarkoittaa, että saan vedettyä skuutilla takaliikin myös hieman kireämmälle (olettaen että levanki on säädetty samalle kireydelle). Harkenin levanki plokit ovat myös kuulalaakeroituja ja pyörivät paremmin. Levangin vedän niin kireällä kuin mahdollista ja käytän siinä mahdollisimman vähän venyvää dyneema köyttä.


Windex
Käytän Blacksmithin horizontal windexiä, jonka voi kiinnittää alamastoon. Windexistä koen saavani erityisesti hyötyä lensseillä, kun apparenttituuli muuttuu erittäin paljon veneen heiluessa sekä venettä pumpatessa. Windex auttaa pitämään purjeen aina oikein skuutattuna.


Hengausremmi
Zhik grip II hengausremmi on ylivoimainen valinta. Tähän remmiin kun yhdistää Zhikin grip II kengät, eivät jalat lipsu hengausremmin alla ja hengata voi jopa varpaankynsien päillä. Oma hengausremmini on aina niin tiukalla kuin mahdollista, jotta saan parhaan tuntuman veneeseen.

%d bloggaajaa tykkää tästä: